Home Alone in het Nederlands gesproken: ‘Bossche Home Alone’ wordt de film genoemd in de wandelgangen. Meer dan 30 kinderen en jongeren hebben de afgelopen tijd uren in de opnamestudio in het jongerencentrum Zuid/Oost van PowerUp073 doorgebracht om de kerstklassieker Home Alone in het Nederlands in te spreken. Zelfs wijkmanager Paul Hilgers en wethouder Ufuk Kahya hebben hun stem geleend aan het project.

Hoe het idee ontstond

Jongerenwerker Nick Schönhage van PowerUp073 kwam op het idee door een vraag van zijn zoontje. “Hij kon de film niet goed volgen en met hem waarschijnlijk veel kinderen ook niet. Dat vond ik een gemiste kans. ‘Waarom gaan we niet samen met jongeren hier werk van maken?’ dachten we. Het is ook nog eens een super coronaproof activiteit!”

Home Alone met een Bossch’ sausje

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de film. Het belooft een hilarische variant te worden waarin veel creativiteit van de jongeren ligt. “Plat Brabants, straattaal, rapliedjes van jongeren zelf: het zit er allemaal in!” vertelt Nick enthousiast. Er is helaas ook tegenslag. De besloten première waar alle deelnemers in het zonnetje zouden worden gezet is noodgedwongen geannuleerd door de lockdown. Nick en zijn collega’s laten het er niet bij zitten en bereiden een online ‘première on demand’ voor. “Een kerstfilm ergens rond carnaval vertonen is mosterd na de maaltijd. We vonden dat jongeren wel een opsteker kunnen gebruiken in deze lange coronadagen thuis,” zegt de jongerenwerker.

Vertoning tijdens Kerstdagen

De Bossche Home Alone is vanaf Kerstavond tot en met de 3e Kerstdag (24 december-27 december 2020) te downloaden via een link. Deze wordt gedeeld op het Instagram-profiel van PowerUp073 (@PowerUp073). De jongerenwerkers en betrokken jongeren doen een beroep op iedereen om de film te delen op sociale media met #HOMEALONE073. Zodat iedereen die wil, kan genieten van de allereerste Nederlands gesproken versie van Home Alone. Onder de jongeren die een foto delen met #HOMEALONE073 wordt er een Alleen Thuis pretpakket verloot.

Het idee is om de film ieder jaar rond Kerst beschikbaar te stellen op YouTube. Volg onze social media kanalen (@PowerUp073) om op de hoogte te blijven.